Integrált és projektalapú szemlélet a gazdaságfejlesztésben
Szakmai munkánk során gyakran találkozunk azzal a kihívással, hogy a helyi és térségi gazdaságfejlesztési elképzelések megvalósulása nem teljesíti azt a célt és elvárást, hogy a térségi szinten jelentkező összetett feladatokra átfogóan és egységes stratégia mentén szolgáljon megoldással. A számos szereplő mindegyike egyedi célok megvalósításában érdekelt, amelyeket oly módon kell összehangolni, hogy külön-külön megvalósítva is szolgálják a térség érdekeit, elérve a népességmegtartást, a vonzerő növelést, és a tartós bevételek megteremtését.
Tapasztalataink azt támasztják alá, hogy a gazdasági szereplők számára a fejlesztési elképzelések megvalósítására számos pénzügyi lehetőség kínálkozik. Felkészült szakemberek bevonását is igényelő feladat viszont a források és a szereplők egymásra találását segítő integrátori és koordinációs szerepkörök pontos és jól lehatárolt megoldása. A forrás felhasználások hatékonyságát növeli, ha olyan egységes rendszer kerül kialakítására és működtetésre, amely megszólítja a szereplőket, és válaszokat ad az egyedi igényekre. Az egyedi igények rendszerszintű kezelésével teljesülnek a megyei és nemzeti tervek is.
Magas szintű és széleskörű ismereteink segíthetik az összetett forrásrendszer előnyeinek kihasználását, a kockázatok csökkentését, valamint az integrátori és koordinációs szerepkörből adódó feladatok kiváló minőségű kivitelezését.
Gazdaságfejlesztési tevékenységünk sarokkövei:
- a célok összehangolt kezelése;
- a települési karakter kialakítása;
- az térségi szinten jelentkező problémák komplex programokkal történő kezelése;
- a klaszteresedés elindítása;
- gazdaságfejlesztési együttműködési megállapodások létrehozása, amely hozzájárul az önkormányzatok és a vállalkozók közötti párbeszéd erősítéséhez is;
- a meglévő és várható források megtalálása, becsatornázása.
A térségi gazdaságfejlesztésben fontosnak tartjuk:
- az integrált projekt alapú szemlélet megvalósulását;
- a kapcsolati hálók és a partnerség fejlesztését;
- a mentorálási és mecénás programok létrehozását;
- a kommunikációs feladatokat;
- az információ managemenetet;
- egyéb, speciális szakértői szolgáltatások nyújtását.
Önkormányzati működés támogatása a fejlesztési források megnyílása előtt
Az önkormányzatoknak egyre romló finanszírozási helyzettel, politikai-gazdasági mozgásterük folyamatos beszűkülésével kellett szembenézniük. A túlélésért küzdő önkormányzatok általában a forgalomképes vagyon felélésével, különböző futamidejű hitelek felvételével, ill. kötvénykibocsátással próbáltak megoldást találni nehéz helyzetükre. Azonban ezen eszközök sem képesek sem tudtak hosszú távon valós megoldást hozni, ha a működési hiány fedezetéül szolgáltak, és segítségükkel nem sikerült olyan fejlesztéseket, illetve strukturális változásokat véghezvinni, melyek egyensúlyi helyzetet teremtettek a működési kiadások és bevételek között.
Tapasztalataink szerint ugyanakkor – miközben újabb és újabb külső erőforrás bevonását igyekeztek elérni – jelentős erőforrástömeg maradt rejtve magán a településen, különösen a különböző szolgáltatási pontok együttműködési lehetőségeinek kihasználatlansága nyomán.
Tanácsadói szolgáltatáscsomagunkat úgy alakítottuk ki, hogy a település, ill. az önkormányzat, mint komplex rendszer működését optimalizáljuk, a települési szintű tartalékok feltárásával és költséghatékony megoldások bevezetésével. Települési Értékközpont (TÉR) rendszerünk ugyanakkor nem csak gazdasági nézőpontú, célunk a település értékeinek, hagyományainak megőrzése, a települési szolgáltatások fenntartása, sőt lehetőség szerinti bővítése. Megoldásaink tehát elsősorban nem restriktívek, a helyben rendelkezésre álló erőforrások települési szintű optimális működtetésére törekszünk a szinergia lehetőségek kihasználásával.
Szemléletünk egyszerre érvényesíti a gazdasági szereplők szigorú profit érdekeltségét, a Polgármesteri Hivatalok törvényességre, biztonságra törekvését és a lakosságot képviselő testület eredmény-orientáltságát. Így válik képessé arra, hogy akár a költségvetési főösszeg 10 %-ának megfelelő mértékű megtakarítással valós döntési helyzetbe hozza a döntéshozót, ezáltal gazdasági és politikai mozgásteret teremtsen az önkormányzatnak.
Komplex tanácsadói csomagunk az alábbi egymásra épülő szolgáltatási elemeket foglalja magába:
- a feladat-ellátási rendszer vizsgálata, szervezeti átvilágítás (polgármesteri hivatalok, önkormányzati intézmények, önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok – a települési szintű optimalizáció szemléletével);
- testre szabott integrált településüzemeltetési és -fejlesztési rendszer koncepció kialakítása – megvalósítási modulok meghatározásával;
- az optimalizált településszolgáltatási rendszer bevezetési programjának kidolgozása – helyi hatásvizsgálatok, költség-haszon elemzések alapján, a helyi érdekeknek megfelelő prioritások mentén;
- az új értékközpontú közszolgáltatási rendszer modulonkénti (vagy teljes körű) bevezetésének támogatása, felügyelete;
- a már bevezetett modulok „karbantartása” – menedzsment támogatás folyamatos rendelkezésre állás és konzultációs lehetőség biztosításával.